Viikko Observiksella

 
Tällä viikolla Observikseen on tutustunut 8. -luokkalainen TET-harjoittelija Kalle Husu Rantakylän yhtenäiskoulusta. Hän on päässyt testaamaan Eventappin vastajulkaistuja verkkosivuja, pelaamaan uusia X-routes -pelejä ja päivittämään Mikkelin alueen Seutuhaku.fi -palvelua. Tässä on muutamia Kallen mietteitä kuluneesta TET-viikosta:

”TET-jakso Obseviksella on ollut mielenkiintoinen. Olen päässyt ideoimaan, testaamaan ja tekemään monia eri asioita tämän viikon aikana. Tunnelma työpaikalla on rento ja ystävällinen. TET-jakso eroaa normaalista koulun käynnistä paljon, hyvällä  tavalla. Eroja ovat esimerkiksi rennompi fiilis, itsenäisempi työskentely ja omien ideoiden esille tuonti ja niiden toteuttaminen omalla tavalla. Ala on kiinnostava ja se työllistää hyvin nyt ja tulevaisuudessa. Ohjelmointia en ole erityisemmin kokeillut, mutta se vaikuttaa monella tavalla
kiinnostavalta työltä. Graafinen suunnittelu vaikuttaa myös todella mielenkiintoiselta ja ehkä jopa itseäni kiinnostavammalta alalta kuin ohjelmointi. TET-jakso oli positiivinen kokemus Observiksella ja olen kiitollinen tästä kokemuksesta.”

Ville Venäläinen siirtyi Observis Oy:n palvelukseen

FM Ville Venäläinen on nimetty Observis Oy:n Innovation Architectiksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.1.2017 alkaen. Tehtävässään Ville vastaa yrityksen DevOps- ja innovaatio- toimintojen kehityksestä. Hän siirtyi Observis Oy:n palvelukseen Otavan Opiston kehityspäällikön tehtävästä.

“Villellä on erittäin vahvaa näkemystä, kokemusta ja hyviä näyttöjä erilaisista ohjelmistokehityksen, innovoinnin, johtamisen ja tutkimuksen työtehtävistä. Ratkaisevaa tietenkin oli se, että Villellä on intohimoa ja paloa tätä tehtävää kohti. Olen erittäin vakuuttunut, että hänen saaminen tiimiin auttaa meitä ottamaan tavoittelemaamme seuraavaa isoa askelta kohti omia tuotteita ja kansainvälisiä markkinoita.” Heikki Isotalus, Liiketoimintajohtaja, Observis Oy

“On ilo päästä mukaan kehittämään vahvassa kasvuvaiheessa olevaa startup-yritystä. Observis herätti oman mielenkiintoni talossa vallitsevalla tekemisen meiningillään ja ilmapiirillään. ” Ville Venäläinen, Innovation Architect, Observis Oy

Koko Observiksen tiimi toivottaa Villelle onnea ja tervetuloa taloon!

Miksi kannattaa osallistua Hackathoniin?

Hackathonit ovat yleistyneet Suomessa kovaa vauhtia, mutta miksi minun pitäisi osallistua niihin?

Osallistumisesta on paljon hyötyä jos haluat luoda uran teknisellä tai kaupallisella alalla.

Palkinnot ovat varmasti suurin syy osallistumiselle. Useimmiten palkintona on rahaa tai joitain digitaalisia laitteita (Virtuaalilaseja ja tabletteja olen ainakin nähnyt). Onneksi palkintojen lisäksi Hackathonit tarjoavat paljon muitakin hyviä asioita. Tapahtumat kestävät rajoitetun ajan, tavallisesti 1-3 vuorokautta, joten tiimityöskentelytaidot ovat menestyksen kannalta kriittisiä (ellet sitten luule selviytyväsi yksin kaikesta). Tapahtumassa on tilaisuus kehittää tiimityöskentely ja/tai tiimin johtamistaitoja. Tapahtumassa pääset myös tutustumaan oikeisiin tuotantoprosesseihin ja teollisuuden haasteisiin, joita sitten voit yrittää ratkaista omilla kehitysideoillasi. Teollisten laitteiden, kuten putkentaivutuskoneiden ja hitsausrobottien näkeminen oikeasti läheltä ei ole vain hauskaa, mutta voit myös oppia samalla jotain.

Prototyyppien tekeminen on tärkeä taito ohjelmistojen kehittämisessä, koska työnantaja usein haluaa nähdä uudesta ideasta nopeasti tehdyn toimivan demonstration, ennen kuin sille näytetään vihreää valoa. Hackathonit ovat tällaista protoilua puhtaimmillaan. Jos sinulla on ongelmia esiintyä useiden ihmisten edessä, niin yksinkertaistetusti voisin todeta, että vain kokemus voi auttaa siinä – Hackathoneissa on mahdollisuus saada pitchauskokemusta.  Vaikka ideasi tai toteutuksesi ei olisi kaikkein parasta, on sinun mahdollista vielä esitykselläsi vakuuttaa jury ja voittaa vaikka ensimmäinen palkinto. Jos olet aktiivisesti etsimässä töitä, niin hakeutuminen paikkaan, missä on työnantajia voi edesauttaa pyrkimyksiäsi. Tapahtumissa on yleensä IT-yrityksiä paikalla joten voit näyttää heille mihin olet kykenevä ja ehkä samalla voit löytää työpaikan. Opiskelijat voivat myös ansaita tapahtumasta 1-3 opintopistettä, riippuen tapahtuman kestosta. Melko helppoja opintopisteitä, etten sanoisi.

Muita hyvä etuja ovat oma kehittyminen ja oppiminen. Jos ratkaiset haasteita ohjelmoimalla tulet hyvin todennäköisesti käyttämään teknologioita, joita et ole ennen käyttänyt ja tuloksena on, että opit lyhyessä ajassa paljon. Lopputuloksena saadun projektin ja osallistumistodistuksen voit myös laittaa ansioluetteloon. Se näyttää tulevalle työnantajallesi, että olet kiinnostunut alastasi ja tulet myös jatkossa todennäköisesti itse kehittämään taitojasi. Ja jos nämä kaikki hienot asiat eivät ole saaneet vielä sinua päättämään osallistumisesta, niin viimeisin auttaa varmasti, eli tarjolla on aina runsaasti ilmaista ruokaa ja juomaa!

I

Kirjoittaja Aleksandar Ivanov työssä.

Teksti on vapaa suomennos Aleksandarin englanninkielisestä versiosta.

Kirjoittaja on osallistunut useampaan Hackathon-tapahtumaan ja muun muassa voittanut tiiminsä kanssa yhden Industrial Hackathon -tapahtuman. Aleksandar työskentelee opiskelun ohessa Observis Oy:n palveluksessa ohjelmistokehittäjänä ja on tätä nykyä itse mukana järjestämässä Industrial Hackathon -tapahtumia.

Lue lisää Industrial Hackathoneista täältä. Seuraava Industrial Hackathon järjestetään Lipa-Betoni Oy:llä Pieksämäellä 18.-19. marraskuuta 2016. Lähetä tapahtumaan ilmoittautumishakemus täältä.

Kalevankankaan koulussa kokeiltiin X-routes -pelejä opetuksessa

 

Torstaina 13.10.2016 Observis Oy:n operatiivinen johtaja Heikki Isotalus ja TET-harjoittelija Juuso Joensuu auttoivat Mikkelin Kalevankankaan koulun Outi Kunnamon 6. luokkalaisia oppilaita muodostamaan omat pelinsä pelissä X-routes. Tavoitteena oli muodostaa toimivia oppilaiden tekemiä pelejä peliin X-routes ja testata ne. Observis Oy oli muodostanut pelille alustan, jonka päälle oppilaat muodostivat peliensä sisällön. Heikki ja Juuso avustivat heitä pelin suunnittelussa ja tuottamisessa muutaman tunnin ajan. Kun oppilaat olivat syöttäneet suunnittelemansa tiedot peliin, oli aika testata ne, jolloin he rekisteröityivät omien älylaitteidensa kautta X-routes-pelin ja valitsivat pelattavan pelin omien luomuksiensa joukosta. Oppilaat saivat kokeilla omaa peliään ja muiden luokkalaisten rakentamia pelejä. Pelin muodostamat kartat yhdistävät suunnistamisen ja hauskan oppimisen jokaisella rastilla olevien tehtävien avulla. Oppilaiden siis täytyi päätellä kartan avulla, missä mikäkin rasti oli ja vastata rasteilla oleviin oppilaiden keksimiin monivalintakysymyksiin. Oppilaiden mielestä tällainen oppiminen oli erittäin hauskaa ja omalaatuista. Myös opettaja, Juuso ja Heikki olivat tyytyväisiä työn tulokseen. Opettajalta ja oppilailta saadun palautteen avulla Observis Oy jatkaa X-routes-pelin kehittämistä.

Jutun kirjoitti ja kuvat otti TET-harjoittelija Juuso Joensuu.

Kesätöissä Observiksella

lottajatoivo

Observiksen väen keski-ikä on laskenut tällä viikolla kahden kesätyöläisen ansiosta. Tuleva 9. luokkalainen Toivo Kunnamo ja syksyllä lukion aloittava Lotta Tuominen suorittavat kaksi viikkoa kestävää Tutustu työelämään ja tienaa -kesätyöharjoittelua, joka on suunniteltu yläkoulu- ja lukioikäisille opiskelijoille.
Siisti sisätyö tietokoneen ääressä oli mieluisampi kesätyövaihtoehto kuin rikkaruohojen kitkeminen sateessa tai mansikoiden poimiminen paahtavassa auringossa, Tuominen myöntää.
Kesätyöläiset ovat viikon mittaan työstäneet Näin opit nuotit helposti -peliä. Kunnamo on paneutunut koodaamiseen, kun taas Tuominen on suunnitellut grafiikoita ja pelattavuutta.
Voisin kuvitella tekeväni tätä työtä aikuisenakin, toteaa Kunnamo, joka suoritti Observiksella myös TET-jaksonsa.

Kasvumme jatkuu

Observis-tuloskehitys

Observis Oy jatkoi kasvuaan viime vuonna. Liikevaihto kasvoi n. 34% ja samalla yhtiön toiminta kääntyi selkeästi kannattavaksi. Yhtiö teki siten myös historiansa parhaan tuloksen. ”Mennyt vuosi oli erittäin haasteellinen, mutta onnistuimme kasvattamaan projektiliiketoimintaamme merkittävästi sekä suuntautumaan omilla tuotteilla nopeasti uusille markkinoille”, summaa toimitusjohtaja Kainulainen. Kulunut vuosi on alkanut myös lupaavasti ja yhtiö on rekrytoinut henkilöstöä kevään aikana. Aiheesta lisää mm. Kauppalehdessä.

Digitaalinen Kaupunkiseikkailu hiihdon MM-kisoihin 2017 Lahteen

digitaalinen_kaupunkiseikkailuObservis Oy:n Digitaalinen Kaupunkiseikkailu voitti Lahden Elävä Satamaraitti –innovaatiokilpailun. Kilpailun (29.1.–31.3.2016) järjestivät Lahden kaupunki, Lahti Energia ja Lahden seudun kehitys LADEC yhdessä Tekesin rahoittaman SenCity-hankkeen kanssa.

Innovaatiokilpailussa etsittiin uusia julkista ympäristöä elävöittäviä palveluita ja tuotteita, joita voidaan kokeilla esim. MM2017-kisojen aikana sekä soveltaa myöhemmin muissa yleisötapahtumissa. Uudet innovaatiot voivat olla esim. yleisön opastukseen tai tapahtumatietojen jakamiseen liittyviä digitaalisia sovelluksia tai alueen viihtyisyyttä parantavia muotoiluratkaisuja. Kilpailuun osallistui yhteensä 17 työtä.

Kilpailun arviointiryhmä valitsi kaksi voittajaa, jotka olivat Observis Oy:n Digitaalinen Kaupunkiseikkailu ja Siton tiimin Valomökki Mokša.

Perusteluinaan tuomaristo totesi, että Digitaalinen Kaupunkiseikkailu on toteutuskelpoinen ja kiinnostava ratkaisu, joka antaa paljon mahdollisuuksia Lahden nähtävyyksien ja tapahtumien markkinointiin niin paikallisille kuin turisteille.
Dia1

”Digitaalinen kaupunkiseikkailu on täynnä tapahtumia ja tehtäviä. Pelaajat viedään paikkoihin, joissa he eivät ole ennen käyneet, tutustutetaan ihmisiin ja harrastuksiin, joita eivät ole ennen nähneet. Näytämme kaupungin kulmista, joita pelaaja ei ole ennen huomannut. Digitaalinen kaupunkiseikkailu tarjoaa MM2017 kisaturistille ainutlaatuisen uudenlaisen seikkailukokemuksen kisakaupunki Lahdessa,” kuvaa Observis Oy kaupallinen johtaja Timo Paakki seikkailupeliä.

Observis Oy festarisovellusten markkinajohtajaksi

Screenshot_2016-04-18-13-49-19N.C.D. Production Oy ja Observis Oy ovat solmineet kolmivuotisen yhteistyösopimuksen mobiilisovellusten toteuttamisesta N.C.D. Production Oy:n tuottamille festareille. Sovellukset tulevat sisältämään kaiken festarikävijälle olennaisen tiedon tapahtumasta, muun muassa festari-infon, esiintyjät, aikatalut jne. Ilmaiset sovellukset julkaistaan Android, iOS ja Windows Phone – alustoille, joiden sovelluskauppoihin ne alkavat ilmestyä kevään kuluessa.

”Mobiilisovellukset mahdollistavat meille täysin uuden tavan viestiä tapahtumista festarivieraille”, iloitsee N.C.D. Production Oy:n markkinointipäällikkö Sinikka Långström. ”Sovellusten avulla pystymme tarjoamaan festarivieraille tapahtuman koko tietopaketin ja muuta kiinnostavaa sisältöä jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Mobiili on meistä luonnollinen alusta myös festariviestinnälle, koska älypuhelimet ovat viestinnän ja viihteen arkipäivää.”

”Suomen suurimman festarituottajan kumppanina olemme liiketoiminta-alueen selkeä Screenshot_2016-04-18-13-48-06markkinajohtaja”, toteaa Observis Oy:n kaupallinen johtaja Timo Paakki. ”Pitkä yhteistyö Jurassic Rockin kanssa on opettanut meille paljon tapahtumasovellusten toteuttamisesta ja N.C.D. Production Oy:n kanssa pääsemme näyttämään osaamistamme isossa mittakaavassa.”

Sovelluksen avulla voi rakentaa oman aikataulunsa tapahtumaan ja saada tietoa myös ennen ja jälkeen tapahtuman. Sovelluksen toiminnallisuus on hioutunut mm. usean vuoden Jurassic Rock –tapahtuman kokemuksen jälkeen. Sovelluksen offline-toiminnallisuus (toiminta ilman tietoliikenneyhteyksiä) on havaittu festarikävijälle kaikkein tärkeimmäksi ja siihen myös panostettu. Festarijärjestäjälle sovellus tarjoaa uudenlaisen kanavan viestiä festarikävijälle ennen tapahtumaa ja sen jälkeen. Sovelluspalvelutoteutus mahdollistaa mm. festari-infon päivittämisen itse tapahtumaan asti.

Sovellukset toteutetaan ainakin 12 festarille tulevana kesänä, ensimmäisenä julkaistaan South Park Tampere. Muista mainittakoon mm. Himos Juhannus, Tammerfest, Summer Up ja tottakai Jurassic Rock.

 

Industrial Hackathon Mikkelin Betoni 18-19.3.2016

Mikkelin_Betoni_Industrial_Hackathon_Observis_Oy

Mikkelin Betonilla Pursialan tehtaalla järjestetään vuoden toinen teollisuuden häkkäystapahtuma 18-19.3.2016. Tällä kertaa pureudutaan betonitehtaan haasteisiin. Mukana teknisten pulmien lisäksi myös avoin haaste ja ylijäämäbetonin hyödyntämiseen liittyvä ongelma. Tähän ongelmaan ratkaisu tuskin löytyy puhtasti koodaamalla, joten idearikkaat tuotteistajat ja kierrätyksestä kiinnostuneet henkilöt tulevat olemaan vahvoilla!

Voittajaryhmät palkitaan rahapalkinnoin: 1. 500€, 2. 250€ ja 3. 150€.

Observis Oy on järjestämässä tätä tapahtumaa yhdessä Miksei Mikkeli Oy:n, Mikkelin ammattikorkeakoulu:n ja Hacklab Mikkeli ry:n kanssa.

Katso lisää ja ilmoittaudu mukaan osoitteessa: www.industrialhackathon.fi

Pysy kuulolla.

Industrial hackathon Kuortti – osallistu ja voita 500€!

Teollisuuden häkkäystapahtuma Industrial Hackathon nyt Etelä-Savossa! Ohjelmoinnin ja palvelutuotannon harrastajat ja ammattilaiset kohtaavat Kuortissa ja kilpailevat keskenään parhaasta ratkaisuista teollisuuden todellisiin haasteisiin. Osallistua voit yrityksenä, omalla kaveriporukalla tai yksin – seuraa kyllä löytyy! Ilmoittaudu nyt täältä. Voittajille luvassa 500 € palkinnot!

Observis Oy on mukana järjestämässä Suomen ensimmäistä pk-teollisuusyrityksiin kohdistuvaa teollisuuden hackathon tapahtumaa. 24 tunnin tapahtuma järjestetään Kuortissa, Pertunmaalla alkaen 15. tammikuuta 2016 klo 16.00. Kohdeyritykset ovat muovituotannon erikoisosaaja Plastep Oy ja teräslevyjen käsittelyyn erikoistunut Pelaser Oy. Tapahtuman muut järjestäjät ovat Miksei Mikkeli Oy, Mikkelin ammattikorkeakoulu ja Hacklab Mikkeli ry.

Katso lisää ja ilmoittaudu mukaan osoitteessa: www.industrialhackathon.fi

Mikkelistä tullaan järjestämään kyyti sitä tarvitseville Kuortiin ennen kisaa ja kisan jälkeen takaisin.

Pysy kuulolla.

Observis Oy isompiin tiloihin

Observis Oy muutti uusiin isompiin tiloihin Jääkärinkatu 29:ään. Uudet tilat mahdollistavat viihtyisän ja tehokkaan toiminnan. Tervetuloa tututstumaan!

Häiriö.info ilmaiseksi kaikkien Suomen pelastuslaitosten käyttöön

hairio.info

Häiriö.info-palvelun avulla kansalaiset voivat lähettää havaintojaan häiriötilanteista suoraan pelastuslaitoksille. Pelastuslaitokset saavat ajantasaisempaa ja parempaa kuvaa häiriötilanteista palvelun avulla. Observis Oy kehittää ja tuottaa palvelun ja antaa sen ilmaiseksi kaikkien Suomen pelastuslaitoksien käyttöön osana yrityksen yhteiskuntavastuuohjelmaa. Kansalaisille on sovelluskaupoista ladattavissa ilmaiseksi sovellukset, joilla havainnot voi tehdä. Pelastuslaitosten rekisteröinti ja lisätiedot: info@observis.fi

www.hairio.info

www.observis.fi

X-routes rahoituskierroksella

X-routes on Observis Oy:n uusi tuote opetuksen pelillistämiseen. Sen sijaan, että oppimispelejä pelattaisiin luokkahuoneissa paikalla istuen, X-routes vie oppilaat ulos liikkumaan ja seikkailemaan, samalla oppien uutta ja soveltaen oppimaansa.

Konsepti pilotoitiin Mikkelin seudun ala- ja yläasteilla elo-syyskuussa 2014. Pilotin loistava onnistuminen ja opettajien sekä oppilaiden innostunut palaute kannusti meidät jatkokehittämään konseptia ja luomaan täysin uusi opetuksellinen pelialusta; X-routes.

X-routes tarjoaa opettajille sekä myös oppilaille alustan, jonka avulla voi luoda omia opetuksellisia pelejä. Valmiit pelit ja tehtävät voi helposti jakaa X-routesissa mukana olevien kesken. Tällä tavoin koululaiset eri puolilla maailmaa voivat kilpailla pelaten samoista tehtävistä rakennettuja pelejä.

Olemme käynnistäneet osakepohjaiseen joukkorahoitukseen pohjautuvan rahoituskierroksen Invesdor Oy:n palvelussa. Tämän joukkorahoitusinstrumentin avulla kuka tahansa voi lähteä mukaan viemään kanssamme suomalaista opetus- ja peliosaamista maailmalle sijoittamalla X-routesiin.

Lisää X-routesista ja Invesdorista:

http://www.x-routes.com/

http://goo.gl/MeEa0H

https://www.facebook.com/xroutesxroutes

https://www.linkedin.com/company/x-routes

https://twitter.com/X_routes

Muutimme takaisin keskustaan

Uusi osoitteemme on Mikonkatu 16, 50100 Mikkeli. Sisäänkäynnin löydät rakennuksen takaa, Vuorikadun puolelta kiertäen. Tervetuloa!

Digitaalinen kaupunkiseikkailu tulee taas!

Digitaalinen kaupunkiseikkailu muuttaa Mikkelin keskustan nuorison pelikentäksi 5.9.2014 alkaen ja Observis on myös tänä vuonna mukana!

Digitaalisen kaupunkiseikkailun lähtökohtana on valtakunnallinen nuorisotakuuhanke – Nuorisotakuun tavoitteena on ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja edistää alle 29-vuotiaiden työllistymistä. Kaupunkiseikkailu tukee näitä tavoitteita osallistamalla nuoria ja innostamalla heitä pelin keinoin tutustumaan kaupungin tarjoamiin mahdollisuuksiin, kertoo Olli Marjalaakso Miktech Oy:stä.

Kaupunkiseikkailu on myös osa Valon, Etelä-Savon liikunnan ja Mikkelin kaupungin yhdessä järjestämää Täydellistä liikuntakuukautta, jota vietetään Mikkelissä 22.8. alkaen. Digitaalinen kaupunkiseikkailu saa nuoret liikkumaan pelin merkeissä; viime vuonna osallistujat liikkuivat rastilta rastille viikon aikana yhteensä 5000 kilometrin matkan.

Digitaalinen kaupunkiseikkailu järjestetään nyt toista kertaa. Kaupunkiseikkailun tapahtumatuotannosta vastaa Mikke ry, ja pelikonseptia toteuttaa Observiksen lisäksi OiOi Collective Oy. – Konsepti osoittautui toimivaksi, sillä siinä todellinen kaupunkiympäristö yhdistyi saumattomasti innostavaan pelipedagogiikkaan, toteaa Sami Kämppi OiOista. – Seikkailu sai osallistujilta erittäin myönteistä palautetta, ja konsepti on herättänyt kiinnostusta muiden suomalaisten kaupunkien lisäksi myös ulkomailla, vahvistaa Tommi Kainulainen Observis Oy:stä.

Kilpailuun osallistuminen kannattaa, sillä palkinnot seikkailussa ovat jälleen mahtavat. Seikkailun voittaja palkitaan 3000 euron matkalahjakortilla, toiseksi sijoittuneelle on luvassa 1000 euron matkalahjakortti. Huimien rahapalkintojen lisäksi Digitaalisen kaupunkiseikkailun ohessa nuorilla on erinomainen mahdollisuus verkostoitua yritysten kanssa, ja markkinoida samalla omaa osaamistaan. Esimerkiksi viime vuoden Digitaalisen kaupunkiseikkailun voittaja, Kari Kontunen työllistyi kilpailun myötä Observikselle.

www.digitaalinenkaupunkiseikkailu.fi

 

Lisätiedot:

Olli Marjalaakso, MikkeliES-bisnesyhteisön rakentaja, Miktech Oy, 050 439 8148, olli.marjalaakso@miktech.fi

Tommi Kainulainen toimitusjohtaja, Observis Oy, 040 556 2580, tommi.kainulainen@observis.fi

 

Lue lisää:

Länsi-Savon uutinen 14.8.2014

Miktech tiedote 14.8.2014

Tapaa työntekijämme Kari!

Kari Kontunen, Tuoteasiantuntija

Kari Kontunen, Tuoteasiantuntija

Työkavereitaan säikyttelevä Kari päätyi Observikselle töihin Digitaalisen kaupunkiseikkailun myötä, joka järjestettiin viime syyskuussa. Kilpailun ohessa järjestettiin rekrytointitapahtuma, jossa myös Observis oli mukana. Kari jätti CV:nsä Observiksen pisteelle, ja pian sen jälkeen hän sai kutsun haastatteluun. Haastatteluun pääsyä edesauttoi Karin Digitaalisen kaupunkiseikkailun voitto. Kari on työskennellyt Observiksella viime lokakuusta saakka.

Karin työtehtäviin kuuluu ongelmanratkonta ja ohjelmistotestaus. Jos jokin systeemi ei toimi, Karin tehtävä on laittaa se toimimaan. Lisäksi hän on tuottanut sisältöä Seutuhaku – palveluun, ja toiminut palvelujen teknisenä tukena. Kari on toiminut myös hairio.info -sovelluksen maskottina ”arjen supersanKarina”.

– Kaikista eniten on tullut tutuiksi paikkatietojärjestelmät. Olen myös pöytälätkässä parempi kuin puoli vuotta sitten.

Observiksella työskentely on Karin mielestä mukavaa, ja työ on sen verran haastavaa, että siinä pääsee kehittymään jatkuvasti. Hän ei ole vielä kerennyt pitkästymään työtehtäviin. Karin mielestä parasta on se, kun saa systeemit toimimaan. On myös hienoa kokea onnistumisen elämyksiä siitä, että saa jotain aikaan.

– Aamuisin ei harmita lähteä töihin, koska työilmapiiri on ollut tähän asti mukavampi, kuin missään muissa työpaikoissa.

Lopuksi vielä faktaa Karista:

Kuvaile itseäsi 3 sanalla? Ensimmäisenä tulee mieleen, kun ala-asteen opettaja sanoi, että ”turha jätkä tuuliajolla”, mutten ole välttämättä samaa mieltä. Itse kuvailisin itseäni ”vaatimattomasti paras”, jonka jälkeen yksi sana jää vielä varastoon.

Mitä tulevaisuudensuunnitelmia sinulla on? Päivä kerrallaan ja eteenpäin. Olisi kauhean kiva olla huippuosaaja.

Mikä on ollut paras päivä Observiksella? Tavoitteenani on tehdä joka päivästä paras päivä. Yksi mieleenpainuvimmista päivistä oli se, kun minulla oli töissä mukana hevosenpää-naamari. Onnistuin säikyttämään sen avulla työkavereitani.

Kuvaa Observista yhdellä sanalla? ”Asialeissön”

Makula haastaa seikkailuun

Pariisissa on patonki, New Yorkissa pahvikahvi ja stadissa nyt Makula – kaupungin suosituin eväs ja seikkailupeli! Pelin järjestäjinä toimivat OiOi Collective Oy sekä HOK-Elanto, teknisestä toteutuksesta vastasi Observis.

Makula yhdistää jokapäiväisen elämän ja pelillisyyden ainutlaatuisella tavalla. Makula on evästuotesarja, jonka tekee tunnetuksi älypuhelimen, läppärin ja tabletin kautta pelattava seikkailu. Makula-seikkailu muuttaa koko pääkaupunkiseudun pelikentäksi. Tehtävänä on ratkoa arvoituksia ja löytää niiden avulla salaisia koodeja. Peli alkaa 23.4. ja peliaikaa on 14.5. saakka. Palkintoina jaetaan S-ryhmän lahjakortteja, joiden yhteisarvo on jopa 3000€.

Yhteistyö OiOi Collectiven ja Observis Oy:n välillä jatkaa viime syksynä lanseeratun Digitaalisen kaupunkiseikkailun jälkiä. Tänään julkistettu Makula-seikkailupeli on mittakaavaltaan Suomen tähän asti merkittävin digitaalinen seikkailupeli.

Seikkailemaan pääsee osoitteessa makula.fi.

Observis pokkasi Retail Awards –palkinnon

Observis Oy:n iGator –palvelu palkittiin Retail Awardseissa Vuoden teknisenä ratkaisuna. Kaupan Maailma –lehden ja messujärjestäjä easyFairsin myöntämää palkintoa on jaettu vuodesta 2010 alkaen suomalaisen vähittäistavarakaupan menestyjille.

Keskiviikkona 19.3. Helsingin Messukeskuksessa järjestetyn Myymälä –tapahtuman yhteydessä palkintoja jaettiin neljässä kategoriassa. Observis Oy:n lunastaman Vuoden tekninen ratkaisu –palkinnon lisäksi palkittiin Suomen Apteekkariliiton Apteekki-tilakonsepti Vuoden myymälänä, Kalastamo.com Vuoden verkkokauppana sekä Jolie -hyvinvointikonsepti Vuoden komeettana. Lisäksi kunniamaininnan Vuoden verkkokauppa –sarjassa sai Urakkamaailma.fi.

Aiempina vuosina Retail Awardseilla on palkittu muun muassa Rovion Angry Birds –peli, verkkokaupparatkaisu Kiosked, sekä R-kioskin Ärrä-koodi.

Observis Oy:lla ollaan otettuja saadusta tunnustuksesta. ”Palkinto on merkki siitä, että numeerisen tiedon merkitys on kasvanut päätöksenteon perustana. Tämä on hieno osoitus palvelujemme hyödyllisyydestä kaupan alalla”, kertoo toimitusjohtaja Tommi Kainulainen.

Palkittu iGator on palvelu, joka mittaa jalankulkuliikennettä ja näyttää tulokset selkeillä aikajanoilla. Näin palvelu tuottaa numerotietoa alueen elävyydestä ja kertoo, missä ja milloin palveluja tarvitaan. Retail Awards –tuomaristo tunnusti iGatorin hyödylliseksi ja monipuoliseksi jalankulkuliikenteen mittauspalveluksi. Voittoperusteissa todettiin, että palvelu auttaa pitämään kaupunkikeskustat elävinä. Raati arvioi, että iGatorin tarkkaa numerodataa voivat hyödyntää monet toimijat, kuten kaupunkisuunnittelijat, rakennuttajat, tapahtumajärjestäjät, kivijalkakauppiaat, sekä kaupungin matkailun ja elinkeinon edistäjät.

Palveluun voi tutustua osoitteessa www.igator.fi.